How to make a super healthy and vegan lunch bowl in 5 easy steps

vegan quinoa bowl avocado 2

I love lunch bowls! They are so easy to make, but so delicious and extremely nourishing. It’s super comfy for working days and you can make them from scratch. Next time when you are in a lunch or dinner rut, you should give it a try! You will be surprised how easy it is to create such an amazingly healthy and pretty lunch bowl. It’s also great for meal-prepping and when I have a busy week, I keep all the ingredients in containers in my fridge like the quinoa, the tofu or the veggies. You can easily throw them together in a bowl and add whatever you like. Today I want to show you how you can make a super healthy vegan meal bowl in 5 easy steps, no matter if you eat your bowl for breakfast, lunch or dinner!

1. Step: Base

First, you have to decide which base you want in your Bowl. Healthy whole grains like quinoa are the best choice for a nourishing and delicious lunch bowl. Other healthy grains are for example amaranth, brown rice, buckwheat, couscous. If you want to make a pasta bowl, you can try rice noodles, whole wheat pasta, zoodles or any other healthy, plant-based pasta.

2. Step: Veggies

This is actually my favorite part. I love to put together my favorite veggies. For this bowl, I decided to go for some mixed salad, tomatoes, cucumber and of course the most important thing: avocado! You can either cook your veggies or steam them. Other veggies that I like in my bowl: steamed broccoli, zucchini, baked carrots, spinach, asparagus, pumpkin, sweet potato, butternut squash, eggplant.

3. Step: Protein

Protein is so important for our body, that’s why you should definitely take care of good plant-based sources of protein in every meal. For my bowl, I decided to go for 2 protein-packed food: chickpeas and tofu. Other foods that contain great vegan protein are for example beans, peas, nuts, tempeh, seitan, black beans, lentils, edamame, humus etc.

4. Step: Fruit

This step is optional but so delicious. Adding fruit to your vegan lunch bowl will definitely make a difference. I love to add pomegranate seeds and blueberries. Both are high in Vitamin C and are great to boost our immune system. They also bring a delicious and fresh flavor to our bowl and make the whole thing prettier and more colorful. Other fruits that I like in my bowl are for example raspberries, strawberries, blueberries, apple slices, grapefruit or watermelon.

5. Step: Dressing

Let’s get creative here! You can choose any dressing you like for your bowl. If you are in a hurry you can just squeeze half a lemon over your bowl and season it with salt and pepper. If you want something creamy, you can mix 1 tablespoon of nut butter with a little bit of water, turmeric, salt pepper and fresh herbs. Or you make a delicious yogurt dressing with soy yogurt, lemon, salt pepper and some fresh spring onions!

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15 Comments

  • Reply
    Jenny
    25. April 2016 at 14:19

    Die Bilder sehen so super lecker aus…und das Tofu so gut…wie hast du das denn zubereitet?

    LIebe Grüße
    Jenny
    http://www.fitandsparklinglife.com

  • Reply
    Edith
    25. April 2016 at 15:58

    “Blogpost saaaved” – Toller Beitrag, schaut unglaublich lecker und gesund aus :))
    http://thehappyvegangirl.com

  • Reply
    Hanna Katharina
    25. April 2016 at 21:05

    Wow, Das sieht so lecker aus, liebe Valerie! Dieser Step für Step-guide ist echt super, danke dir dafür!
    xx hanna

    • Reply
      Valerie
      26. April 2016 at 8:31

      Vielen vielen Dank 🙂 Freut mich dass es dir gefällt

  • Reply
    Daria
    25. April 2016 at 21:28

    Ich hab es schon mal mit einer Bowle versucht und diese “Anleitung” macht Lust auf mehr.
    Gut, dass sie so klar strukturiert ist 😉

    • Reply
      Valerie
      26. April 2016 at 8:31

      Hey Daria, danke für dein Feedback! Ich freu mich dass dir die Anleitung gefällt

  • Reply
    Caterina
    26. April 2016 at 11:59

    Deine Bilder sind der absolute Wahnsinn. Das sieht mega lecker aus. Granatapfel Kerne mag ich auch super gerne im Salat da sie für ein wenig frische Sorgen. Wassermelone passt meiner Meinung auch super in einen Salat.

    LG Caterina
    http://caterinasblog.com

  • Reply
    Andrea
    26. April 2016 at 13:37

    Das muss ich unbedingt austesten, schaut so lecker aus!

  • Reply
    Hella
    26. April 2016 at 15:51

    Ich bin zwar gerade wirklich gut gefüllt von meinem Mittagessen, aber die Bowl sieht wirklich super lecker aus. So ähnlich gehe ich für Mittag auch vor… nur so eine schöne Schale habe ich nicht 😉
    Liebe Grüße
    Hella von http://www.advance-your-style.de

  • Reply
    Who is Mocca?
    27. April 2016 at 18:03

    mmmmh super lecker!

    Liebe Grüße,
    Verena von whoismocca.com

  • Reply
    Lena
    28. April 2016 at 13:13

    Ich liebe solche Bowls! Da ich aber arm werden würde, wenn ich dafür jeden Tag ins The Bowl flitze, mache ich mir diese auch gerne einfach selbst. Besonders lecker finde ich die Idee mit den Blaubeeren und Granatapfelkernen. Das sieht nicht nur toll aus, sondern sorgt auch noch für eine angenehme Süße 🙂

    Liebe Grüße
    Lena | http://www.healthylena.de

  • Reply
    Caro
    6. May 2016 at 15:45

    Das sieht fantastisch aus <3 mache ich mir demnächst zur Arbeit 🙂 danke für den Tip!
    Liebe Grüße!

    http://www.redchillilounge.com

  • Reply
    Dennis von EcoYou
    31. October 2018 at 9:59

    Hey Valerie,
    vielen Dank für dieses tolle Rezept!

    Ich hab mir die Bowl heute mal zum Frühstück vorbereitet und bin echt super begeistert! So, so lecker und schnell gemacht. Ganz großartig! 🙂

    • Reply
      Valerie
      6. November 2018 at 13:18

      Oh wie toll das freut mich total